موضوع: طرح درس بخوانيم کلاس دوم  :

 ا 1 ـ آشنايي دانش آموزان با مفهوم دعا

2 ـ تشويق دانش آموزان به انجام عبادت و دعا

3 ـ آشنايي با طرز رفتار با بزرگترها وكوچكترها

4 ـ ذكر نام چند دعا و حفظ كردن چند دعاي كوتاه توسط دانش آموزان

5 ـ شركت در انجام مراسم صبحگاهي و قرائت دعا براي ساير دانش آموزان

ارزشيابي تشخيصي :

در ابتداي درس و قبل ازشروع تدريس درس جديد ارزشيابي تشخيصي از دروس گذشته به عمل مي آوريم . مثلاً «بچه ها درس گذشته در مورد چه بود ؟» جواب مي دهند :« در مورد حنايي و جوجه هايش ». مي پرسيم :«بچه ها چرا حنايي و جوجه هايش همراه با دانه ،سنگ ريزه مي خوردند ؟» مي گويند :« براي اينكه دانه هايي كه خورده اند بهتر هضم شود . »(  10 دقيقه )

آماده سازي و ايجاد انگيزه :

براي ايجاد انگيزه و هدايت ذهن دانش آموزان به سوي موضوع درس تصويري مانند تصوير زير به دانش آموزان نشان مي دهيم و از آنان سؤال مي كنيم :« به نظر شما  دراين تصوير پسر كوچلو چه مي كند ؟» احمد مي گويد :« آقا! دارد دعا مي كند .» ادامه مي دهيم :«عزيزانم ! در هنگام دعا به كدام سو مي نشينيم وچگونه دعا را ذكر مي كنيم ؟»‌

مي گويند :« روبه قبله و دستهاي خود را رو به آسمان بلند مي كنيم و مؤدبانه خواسته هاي خود را از خداوند مي خواهيم . »

مي گوييم:« بله همان طور كه وقتي از كسي خواسته اي داريم،مؤدبانه مطرح مي كنيم ، حرف خود را با خدا هم مؤدبانه مي گوييم . زيرا او مهربان است وبا مهرباني دعاي تمام بندگان را مي پذيرد . » (10 دقيقه

ارئه درس جديد :

با توجه به اينكه دانش آموزان كلاس دوم با خواندن نماز دوركعتي آشنا شده اند ،به آنها پيشنهاد مي كنيم كه باهم به حياط مدرسه رفته و وضو بگيريم . به وضوي آنها نظارت مي كنيم و خود نيز با آنها همراه مي شويم و سپس با دانش آموزان به نمازخانه ي مدرسه مي رويم و با هم  شروع به خواندن نماز مي كنيم . پس از پايان نماز كه بيشتر براي تمرين بود ،به آنها مي گوييم :« بچه ها ! معمولاً بزرگترهاي شما بعد از نماز در مسجد و يا خانه چه مي كنند  ؟»علي مي گويد :« آقا اجازه ! ما كه همراه پدرمان به مسجد مي رويم ،نماز گزاران بعد از انجام نماز دعاي فرج امام را مي خوانند و براي سلامتي رهبر ونابودي ستمگران جهان دعا مي كنند .»

او را مورد تشويق قرار مي دهيم و ادامه مي دهيم :«حالا كه در مورد دعا صحبت مي كنيم ،آيا مي توانيد بگو ييد دعا يعني چه ؟باهم مشورت كنيد و نتيجه را به من بگوييد .»

محمد نماينده ي گروه يك مي گويد :« دعا يعني حرف زدن با خدا و خواستن چيز هايي از او . مثلاً اينكه بگوييم خدايا مريض هاي بيمارستان را شفا بده .»

گروه هاي ديگر نيز حرف گروه يك را تا ييد مي كنند .

مي گوييم: « آفرين به نكته بسيار خوبي اشاره كرديد ، چه خوب است در هنگام دعا كردن براي ديگران هم دعا كنيم مانند ، حضرت زهرا (س) كه اول براي همسايه هاي خود دعا مي كردند وسپس براي خود .»

اميد مي گويد : « اجازه آقا ما سال گذشته به مشهد مقدس رفتيم وآنجا براي همه دعا كرديم ، درآنجا هر كسي تلاش مي كرد تا خود را به ضريح امام رضا برساند ودعا بخواند . من هم در آنجا براي سلامتي پدر ومادرم ورهبرم دعا كردم .اميد وارم كه خدا قبول كند .»

مي گوييم : « بله بچه ها ! پس ما با خواندن دعا مي توانيم با خداي مهربان حرف بزنيم .وخواسته هاي خود را از او بخواهيم .اما بچه ها چون شما ها كوچك هستيد وقلب هاي پاكي داريد خداوند سريعتر خواسته هاي شما را قبول مي كند .»

خداوند دعاي نيكو كاران ، پرهيزكاران ، وكساني كه با ديگران با مهرباني رفتار مي كنند را مي پذيرد .

 در پايان  ، از دانش آموزان مي خواهيم كه به صورت فردي متن درس را بخوانند و خلاصه ي آن را در كلاس بگويند . (20 دقيقه )

ارزشيابي تكويني :

در اين مرحله آموزگار مي تواند از درس مورد نظر سؤالاتي را مطرح نمايد .مثل دعا يعني چه ؟ چرا دعا مي خوانيم ؟ و پاسخ هاي آنان را بشنود .(2 دقيقه )

تعيين تكليف :

به دانش آموزان مي گوييم:«بچه ها ! براي جلسه ي بعدي دعا هايتان را آماده كنيد و در سر صف در مراسم صبحگاهي بخوانيد . و از بزرگتر هايتان سؤال كنيد و نام چند دعا به غير از دعاي فرج را بنويسيد .ونيزاز بزرگترها بپرسيد كه چه كار كنيم تا دعا هايمان قبول شود.» (3 دقيقه ) 

+ نوشته شده در  جمعه پانزدهم آذر 1387ساعت 5:59  توسط مسعود آتشی | 
 
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
راه زندگی از مدرسه می گذرد و هدف مدرسه‌، تربیت برای فرداست نه برای امروز همچنان که احساس موفّقیّت امروز ، رمز موفّقیّت های فرداست .

پیوندهای روزانه
توه ، تئوكا ، سروش
تعلیم و تربیت (شکراله صالحی)
دبستان دخترانه قیام(خانم محمدی)
دبستان مقصودی ورزنه( بوجاری)
قلم دانش آموز
دبستان شهیدجاوید
زندگی من(سحر)
آموزش ابتدایی (جعفری داراب)
دانش آموزان کلاس اولی من(فلاحی بوشهر)
پایه دوم ابتدایی -خانم رسولی دیر
یادداشت های یک معلم-شیما
عشق معلمی- گراوند
گروه آموزشی دشتستان
آب آبی دریا آبی-خانم دشتی
معلم ابتدایی(افشین)
انجمن ناشنوایان(شریعت احمدی)
ویست آوا - خوانسار
معلم توانا- سیدمحسن محمدی
بار امانت آسمان
ابتدایی(،نوروزی - کهریزک)
بچه های کلاس اولی من(فریده)
پیک آموزشی(لطفی - زرین شهر)
دفتر بابام(هادی-رشت)
آموزش ابتدایی(فیاض پور-مشهد)
بابا آب داد(موسوی-کنگان)
کاریکلماتور(سهراب گل هاشم)
آموزشگاه بدر(ویدا محمدی)
وکام 2(رامین مرادی-کرمانشاه)
آموزش ابتدایی شهرستان دشتی
پایه دوم ابتدایی( کشور کویت - مریم معظمی)
معلم نامه
آموزگاران (حیدر کاکاوند)
سپاس معلم
بزرگترین وبلاگ جهان شناسی
علوم تجربی (سراج زاده)
سایتهای آموزشی(احمد محمدنژاد)
اشعار سید محمدرضاهاشمی زاده
بانك اطلاعات آموزش پرورش ايران
مشاوره تحصیلی (حامد حیدری)
سازمان سنجش
گوگل
یاهو
روش تدریس (بابک اسماعیلی)
کودکان پیش دبستانی
مجلات رشد
صدای معلم صدای شماست
آموزش ابتدایی زیر بنای آموزش وپرورش
آموزش نیوز
گروه درسی دوم (آسیابی)
آموزگار (اصغرآمالی) ملکان
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
آبان 1393
شهریور 1392
تیر 1392
مهر 1389
تیر 1389
خرداد 1389
اردیبهشت 1389
فروردین 1389
اسفند 1388
دی 1388
آذر 1388
آبان 1388
مهر 1388
شهریور 1388
مرداد 1388
تیر 1388
اردیبهشت 1388
فروردین 1388
اسفند 1387
بهمن 1387
دی 1387
آذر 1387
آبان 1387
آرشیو موضوعی
چرا شاد نیستیم؟
اگر قره‌قاج نبود
برقراری رابطه انسانی با کودک
مفاهیم نقاشی کو دکان
نکات دستوری بخوانیم وبنویسیم پنجم
تاریخچه زمین
پیشنهاد به مدیران آموزشگاهها
عنوان : طرح درس بخوانيم دوم
طرح درس فارسی پنجم
مهارت های زندگی
خلاقیت در کودکان
عصبانیت
رازهای دست دادن
نامه ابراهام لينكلن به آموزگار فرزندش
شیوه ی تصحیح دیکته ی (املای) فارسی در کلاس های دوم
شیوه ی تصحیح دیکته ی (املای) فارسی در کلاس اوّل
خاطره
كتاب علوم تجربی پایه اول دبستان (پنج فصل دوم)
به نظر شمادختران با هوش ترند یا پسران
در مورد کرم خاکی بیشتر بدانیم
اضطراب امتحان
سروده هایی ار آقای عسکر نجفی مدرس بخوانیم وبنویسیم
عوامل مؤثر بر بدخطی دانش آموزان ابتدایی
كتاب علوم تجربی پایه اول دبستان (پنج فصل آ ول)
عکس های گردهمایی معلمین راهنما دیماه 87
گرما چیست؟
بازخوردهای توصیفی
تنفس (عباس جوکار از شیراز)
ارزشیابی توصیفی
مومیایی چیست؟
اصولی که در طرح درس نویسی باید رعایت شود
نشانه های امیدواری
شماره تماس معلمين راهنمااستان بوشهر
عکس های دانش آموزانم
معلول پر تلاش
فعالیت های بخوانیم در کتاب فارسی چهارم و پنجم
تاريخچه تکامل پرچم ايران
ويژگيهاي مدرسه خوب
ارزشيابي چيست و چند نوع است؟
14 طرح انشای آموزشی
14طرح و روش املای آموزشی برای کلاس اول ابتدایی
تقسيم بندي موجودات زنده
استفاده انسان از باكتريها
بیشتر بدانیم
بیماری ها
مسابقه
تاریخچه هندسه
عددپی و تخت جمشید
روان شناسی رنگ ها
آموزشگاه رازی برازجان
عجایب هفثگانه
معنی سین های سفره نوروز
جه کسی پنی سیلین را شناخت؟
واحد تومان از کجا آمده است؟
سرگذشت باغ ارم شیراز
روان شناسی امضاء
الفبای معلمی در مدارس
پیوندها
پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور
روزنامه کیهان
واحد مرکزی خبر
روزنامه جام جم
سایت بازدم
فیش حقوق فرهنگیان
وزارت آموزش و پرورش
سازمان آموزش و پرورش بوشهر
مدیریت آموزش و پرورش دشتستان
هفته نامه اتحاد جنوب
سایت ایسنا
سایت سوک
سایت ارم نیوز
سایت تابناک
سایت استانداری بوشهر
دفتر آموزش و خلاقیت پیش دبستانی و ابتدایی
خبر گزاری فارس
لغت نامه دهخدا
صندوق ذخیره فرهنگیان
سایت: شیعه نیوز
جستجو گر تصویر
گالری عکس
شهر برازجان
شهرداری برازجان
فرماندار دشتستان
دفتر امام جمعه برازجان
اداره ثبت احوال دشتستان
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM

تقویم اخبار