X
تبلیغات
معلم راهنما - كتاب علوم تجربی پایه اول دبستان(پنج فصل اول)

فصل اول:  ما و اطراف ما

درس در یك نگاه:

 در فرایند آموزش این درس به اهمیت استفاده از حواس در شناسایی محیط اطراف پی می برند و با انجام فعالیت هایی با نقش حواس مختلف آشنا می شوند و مهارت مشاهده در آن ها تقویت می شود.

هدف های این درس:

دانستنی ها و مهارت ها:

- از حواس خود در شناسای محیط اطراف استفاده كند.

- اجسام را از نظر شكل ظاهری ، صدا، بو، مزه، رنگ، اندازه و ویژگی های ظاهری مقایسه و طبقه بندی كند.

نگرش ها:

- در فعالیت ها و پرسش و پاسخ نوبت را رعایت كند.

- به حفظ سلامت اندام های حس اهمیت دهد.

  هر جانور برای آن كه زنده بماند و از عهده ی كارهایش بربیاید، باید بداند هر لحظه در جهان اطراف چه می گذرد. او بدون این اطلاعات نمی تواند غذا یا جفت پیدا كند، در زیستگاه مناسب بماند یا از جانوران شكارگر بگریزد. این اطلاعات حیاتی را حواس پنجگانه فراهم می كنند.

 بینایی به ما می گوید كه هر چیز كجاست و چه شكلی دارد. شنوایی ما را از موقعیت آن آگاه می كند و به برقرار كردن ارتباط با آن كمك می كند. به كمك بویایی و چشایی،‌جانور می تواند مواد شیمیایی موجود در محیط را ، مانند مواد شیمیای موجود در غذا یا موادی كه رقیب یا جفت او آزاد می كند، تشخیص دهد. بویایی و چشایی در تشخیص غذای سالم از غذای سمی به جانور كمك می كند. لمس كردن جانور را از این كه اشیاء چگونه اند و چه موقع نزدیك او هستند آگاه ، می كند.

اندام های حسی و مغز

 اندام های حسی اطلاعات را از طریق اعصاب به مغز می فرستند. مغز پیام های گوناگون را تركیب می كند تا «تصویری» از جهان بیرون بسازد.

حواس ویژه

 جانوران برای آن كه درست عمل كنند ، به اطلاعاتی در باره ی بدن خود نیز نیاز دارند. آن ها برای آن كه بتوانند حركت كنند، باید بدانند كه بخش های بدن نسبت به هم كجا قرار گرفته اند . آن ها برای آن كه بتوانند ثابت بایستند نیاز به حس تعادل دارند و نیاز دارند از آسیب دیدگی یا بیماری بخشی از بدن خود باخبر شوند.

 این اطلاعات را اندام های حسی داخلی ویژه ای تامین می كنند. مثلاً در انسان یاخته های حسی موجود در ماهیچه ها و مفصل ها به تنظیم حركت بدن كمك می كنند. در بدن ،‌اندام تعادلی هست كه با گوش درونی مرتبط است و تقریباً در سرتاسر بدن یاخته های حسی برای احساس درد وجود دارد.

اَبَر حس ها

در برخی از جانوران ممكن است اندام های حسی معمولی برای سازگار شدن با شیوه های خاصی از زندگی ، فوق العاده حساس شوند. در جانوران دیگر، حواس تازه ای پدید آمده است. خفاش ها می توانند به كمك رادار بسیار پربسامد خود ، در آسمان تاریك مسیر خود را پیدا كنند. كوسه ماهی ها با حس كردن علامت (سیگنال) های الكتریكی بدن طعمه ، می توانند در تاریكی شكار پیدا كنند. شاخك های شب پره ی امپراتور نر چنان به بویی كه حشره ی ماده هنگام جفت گیری تولید می كند حساس اند كه این حشره می تواند یك مولكول مربوط به حشره ی ماده را از فاصله 11 كیلومتری تشخیص دهد.

فصل دوم:  سالم و قوی شوید

درس در یك نگاه:

 در این درس، دانش آموزان با وظایف خود در حفظ سلامتی خویش آشنا می شوند و در طی فعالیت ها و گفت و گوهای كلاسی یاد می گیرند كه رعایت برنامه های غذایی و ورزش و حفظ بهداشت در سلامتی افراد موثر است.

هدف های این درس:

دانستنی ها و مهارت ها:

- روش های حفظ سلامتی را با استفاده از نمایش خلاق نشان دهد.

- از نقاشی كردن برای برقراری ارتباط و بیان نظرات استفاده كند.

- نیاز بدن به غذای مناسب، ورزش و پاكیزگی را با ذكر مثال شرح دهد.

نگرش ها:

- در حفاظت از محیط زیست بكوشد.

- به سلامتی فردی و اجتماعی اهمیت دهد.

غذا

غذا انرژی بدن ما را تامین می كند و موادی را كه بدن ما برای رشد كردن ، ترمیم زخم ها ، مقابله با بیماری ها و تندرست ماندن نیاز دارد به بدنمان می رساند.

بدن انسان همیشه به انرژی نیاز دارد. وقتی حركتی انجام می دهیم یا وقتی فكر می كنیم مغز ما انرژی مصرف می كند . هزاران تغییر شیمایی كه در هر ثانیه در تمام اندام های بدن روی می دهند به انرژی نیاز دارند. حتی وقتی كه كاملاً استراحت می كنیم یا به خواب فرو می رویم انرژی مصرف می كنیم. این انرژی بدن ما را گرم نگاه می دارد، قلب ما را به تپش وا می دارد و باعث می شود ریه های ما به تنفس ادامه دهند.

كم ترین مقدار انرژی كه برای زنده نگه داشتن ما لازم است میزان سوخت و ساز ضروری نام دارد. این میزان به سن و جنسیت ما بستگی دارد. میانگین میزان سوخت و ساز ضروری بزرگسالان بین 6000 تا 7000 كیلو ژول در روز است (كیلو ژول ، واحد اندازه گیری انرژی است). وقتی از خواب بیدار می شویم و شروع به فعالیت می كنیم علاوه بر میزان سوخت و ساز ضروری باز هم به انرژی نیاز داریم. مقدار این انرژی ، علاوه بر سن و جنس ما به كاری كه انجام می دهیم هم بستگی دارد. نوزادان خیلی كم تر از بزرگسالان انرژی مصرف می كنند و دوندگان جوان یا كارگران راه سازی خیلی بیش تر از سالخوردگان بازنشسته انرژی مصرف می كنند . هر چه انرژی بیش تری مصرف كنیم به غذای بیش تری نیاز داریم تا آن انرژی را تامین كند.

مواد غذایی انرژی زا

غذاهای آمیزه ای هستند از مواد غذایی مفید ومواد دیگری كه بدن از آن ها استفاده نمی كند. پنج نوع ماده ی غذایی وجود دارد: هیدرو كربورها، چربی ها، پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی. هیدروكربور در مواد غذایی شیرین مثل شیرینی ها ،‌عسل ، مربا و ملاس (شیره ی خام چغندر قند) و غذاهای نشاسته ای مثل نان و سیب زمینی و برنج وجود دارد. هیدروكربور منبع اصلی انرژی بدن انسان است.

مواد غذایی پر چربی شامل موادی مثل كره و خامه ،‌كه از شیر جانوران اهلی گرفته می شود و همچنین روغن های گیاهی مثل روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن ذرت است. چربی دو برابر هیدروكربور انرژی دارد. بدن ما ، به جای مصرف مستقیم چربی ، قسمتی از آن را به عنوان ذخیره ی انرژی نگهداری می كند. چربی بیش تر در زیر پوست بدن ذخیره می شود.

مواد غذایی برای حفظ تندرستی

پروتئین تقریباً در تمام مواد غذای وجود دارد، ولی مقدار آن در همه ی مواد غذایی به یك اندازه نیست. سبزی هایی مثل كاهو و كلم خیلی كم پروتئین دارند. موادی مانند گوشت مخصوصاً جگر و قلوه ، پنیر ، تخم مرغ ،‌مرغ ، شیر ، لوبیا (و كنسروهای لوبیا) و نخود سرشار از پروتئین اند.

در مواد غذایی حیوانی و گیاهی انواع بسیار گوناگون پروتئین وجود دارد. انسان بیش تر پروتئین مورد نیاز خود را از غذاهای حیوانی و هم از غذاهای گیاهی تامین می كند. گیاه خواران گوشت نمی خورند ولی با پروتئینی كه از گیاهان به دست می آورند كاملاً سالم می مانند.

بدن ما بیش تر از پروتئین تشكیل شده است و ما برای اندام آسیب دیده یا فرسوده ی بدنمان به پروتئین احتیاج داریم. كودك در حال رشد و بیماران و زخمی ها برای بهبود یافتن به مقدار زیادی پروتئین احتیاج دارند، ولی بزرگسالان تندرست هم برای ترمیم قسمت هایی از بدن مثل سلول های پوست ، گلبول های قرمز و سلول های دیواره روده به پروتئین نیازمندند.

ویتامین ها و مواد معدنی ازمواد هستند كه به مقدار كم به آن ها نیاز داریم ولی برای تندرستی ما ضروری اند. ویتامین ها بیش تر از مواد غذایی به دست می آیند ولی اگر آفتاب به قدر كافی بر پوست بتابد بدن ما می تواند خودش ویتامین Dبسازد. به مواد معدنی آهن، برای سالم ماندن گلبول های قرمز خون و به كلسیم برای سلامت استخوان ها و دندان ها نیاز داریم؛ كلسیم و فسفر هم باعث می شوند عضلات و عصب های بدن ما درست كار كنند

فصل سوم:  جانوران

درس در یك نگاه:

 در این درس دانش آموزان با مشاهده ی جانوران مختلف در مورد محل زندگی آن ها و غذایی كه می خورند اطلاعاتی به دست می آورند. آن ها می آموزند كه جانوران برای یافتن غذا و نیز فرار از خطر به شیوه های مختلف حركت می كنند. هم چنین از طریق مشاهده و جمع آوری اطلاعات به این نكته پی می برند كه بعضی از جانوران برای خود لانه می سازند. بعضی از جانوران مهاجرت می كنند و نیز با مواردی از استفاده های مناسب انسان از جانوران آشنا می شوند.

هدف های این درس:

دانستنی ها و مهارت ها:

- جانوران مختلف را مشاهده كنند و پی ببرند كه جانوران گوناگونند.

- در مورد محل زندگی جانوران اطلاعات جمع آوری كند.

- با مشاهده و مقایسه و از طریق جمع آوری اطلاعات به این نتیجه برسد كه غذای جانوران متفاوت است.(برخی گیاه خوار، برخی گوشت خوار و برخی همه چیز خوارند)

- با مقایسه ی حركت جانوران مختلف به این نتیجه برسد كه جانوران به شكل های مختلف و به دلایل های مختلف حركت می كنند.

- در مورد فایده های جانوران اطلاعات جمع آوری كند.

- در مورد جانوران مهاجر و مفهوم مهاجرت جانوران اطلاعات مختصری جمع آوری كند.

نگرش ها:

- نسبت به مشاهده ی رفتار جانوران و عادات آن ها علاقه مند و كنجكاو شود.

- به حفاظت از جانوران و محیط زیست آن ها علاقه مند شود.

- در فعالیت های گروهی و گفت وگوهای كلاسی نوبت را رعایت كند.

جانوران

موجودات زنده ای هستند كه با خوردن موجودات زنده ی دیگر تغذیه می كنند. گیاهان هم موجود زنده اند. آن ها می توانند انرژی نور خورشید را مهار كنند و با استفاده از آب، دی اكسید كربن و مواد معدنی خاك برای خود غذا تولید كنند. گیاهان و جانوران تفاوت های زیادی دارند از جمله تفاوت در سلول ها وطرز حركت آن هاست. اما مهم ترین تفاوت در روش تهیه غذاست.

جانوران تقریباً در همه جا هستند برخی در جنگل ،‌دشت یا در كوهستان های بلند و برخی در رود خانه ها و دریاها یا در غارهای تاریك زندگی می كنند. آن ها چیزهای زیادی می خورند برخی از گیاهان تغذیه می كنند كه آن ها را گیاه خوار گویند و برخی گوشتخوار هستند و از گوشت جانوران دیگر تغذیه می كنند.

دندان های نیش بزرگ و آسیای نوك تیز و روده های كوتاه از ویژگی های گوشت خواران است. تنها تعداد كمی از جانوران هم گیاه می خورند و هم جانور ؛كه به آن ها همه چیز خوار گویند.

برخی از جانوران ، گیاهان و جانوران مرده را می خورند و به آن ها مردارخوار گویند و برخی دیگر انگل هستند و در بدن جانوران دیگر زندگی می كنند.

جانوران شكل های گوناگونی دارند، برخی از آن مانند شقایق دریایی یا ستاره دریایی ، سر ،‌دم و پهلو ندارند و اگر آن ها را دو نیمه كنیم از بالا، هر دو نیمه تقریباً یكسان دیده می شود. این جانوران می توانند از تمام جهات غذا به دست آورند. اما بدن بیش تر جانوران چنین ویژگی ندارد، یعنی دارای پهلوی چپ و راست و سر و دم هستند.

پای هر جانور سرنخی از شیوه ی زندگی او به ما می دهد. جانوران پابلند معمولاً دونده های چابكی هستند و جانوران پاكوتاه اغلب آهسته حركت می كنند.

رفتار جانوران

رفتار جانوران آن ها را در انجام چهار وظیفه مهم یاری می كند. یافتن غذا ، گریختن از چنگ دشمن، پیدا كردن جفت و مراقبت از بچه ها؛ هنگامی كه رفتار جانوران را مشاهده می كنیم ، می توانیم دریابیم كه جانور مشغول انجام دادن كدام وظیفه است.

رفتار جانوران گاهی از روی غریزه و در مواردی حاصل یادگیری است و از والدین به ارث می رسد. جانوران به روش های مختلفی با هم ارتباط برقرار می كنند. آن ها مانند ما از بو، صدا و لمس استفاده می كنند آن ها از علائم بصری مانند چهره و حركات بدن نیز برای ارتباط با هم ، استفاده می كنند.

جانوران می توانند از جایی به جایی بروند و از ماهیچه های خود برای شنا كردن ، راه رفتن یا پرواز كردن استفاده كنندو با شكار كردن و جستجو كردن ، غذا به دست آورند و با كوچ كردن یا خواب زمستانی از تغییرات شدید آب و هوایی در امان بمانند و این ها تفاوت جانوران با گیاهان است.

بسیاری از حشرات و جانوران بیابان درگرمای روز در زیر زمین زندگی می كنند كه سرما و گرما بدان راهی ندارد. برخی تابستان خواب هستند یعنی در طول داغ ترین ایام سال در خواب هستند و جانوران مثل موش كیسه دار بدون آب و یا با مقدار كمی آب زنده می مانند.

بعضی مانند وزغ صحرایی استرالیا در بدن خود آب ذخیره می كند و خزندگان برای مقابله با گرما و سرما دمای بدن خود را تغییر میدهند. شتر می توان هفته ها بدون آب طاقت بیاورد و در كوهان خود چربی ذخیره كند.

لانه سازی جانوران

هنگامی كه به لانه فكر می كنیم معمولاً ساختمان فنجان مانندی در نظر مجسم می شود كه پرنده در آن تخم می گذارد، اما فقط پرنده ها نیستند كه لانه می سازند. مورچه ها و موش ها نمونه هایی از سایر جانوران لانه سازند.

لانه ها از نظر ساختار فوق العاده متنوع هستند مثلاً لانه ی جانوری ممكن است در یك فضا در میان ریگ ها باشد . لانه ی حواصیل آبی بزرگ ، توده ی بزرگی از شاخه های كوچك است. برخی از پنگوئن های تخم های خود را بین ساق ها و پشت پای خود حمل می كنند. پلاتی پوس كه یك پستاندار تخم گذار است از تخم های خود در نقب هایی پر پیچ و خم در كنار ساحل مراقبت می كند.


فصل چهارم:  گیاهان

درس در یك نگاه:

 در فرایند آموزش این درس دانش آموزان گیاهان مختلفی را مشاهده می كنند، با قسمت های مختلف گیاه ، ریشه ، ساقه ، برگ ، گل و میوه و وظیفه ی هر كدام آشنا می شوند. در مورد فواید مختلف گیاهان اطلاعاتی جمع آوری می كنند. و در طی یك فعالیت از گیاهان رنگ دار، رنگ تهیه می كنند.

هدف های این درس:

دانستنی ها و مهارت ها:

- اجزای مختلف یك گیاه دل خواه را به دقت مشاهده كند و قسمت های مختلف آن را نام ببرد.

- شكل یك گیاه را با دقت در جزئیات آن ترسیم كند و وظیفه هر قسمت گیاه را با ذكر مثال شرح دهد.

- رشد ریشه یك گیاه (مثلاً پیاز) را با انجام فعالیت مشاهده كند.

- از برگ یا گل گیاه های رنگی ، رنگ درست كند.

- در مورد فایده های گیاهان اطلاعات جمع آوری كند و مواردی را با ذكر مثال شرح دهد.

نگرش ها:

- به مشاهده ی گیاهان كنجكاو و علاقه مند شود.

- به حفظ گیاهان علاقه مندی نشان دهد.

گیاهان گلدار ار تكامل یافته ترین و پیچیده ترین گروه گیاهان هستند كه از یك ساقه و یك ریشه تشكیل می شوند. ساقه برگ ها و گل هایی دارد كه اندام های تولیدمثل گیاه را در خود دارند. گل ، میوه و دانه تولید می كند.دانه گیاهكی است كه به همراه ذخیره ای از غذا در پوستی محافظ قرار دارد و در شرایط مناسب به سرعت گیاهی جدید پدید می آورد. گل ها دارای گل برگ هایی با رنگ های مختلف اند. معدودی از گیاهان مثل «خرمالو» گل برگ های سبز رنگ شبیه به برگ دارند و بعضی از درختان گل های بدون گل برگ اند.

گل

 گل محتوی اندام های جنسی گیاه است. قسمت ماده یا مادگی در مركز گل واقع است و تخمك درون آن قرار دارند كه بعداً به دانه های درون میوه تبدیل می شوند. اندام نر یا پرچم، معمولاً تخمدان را احاطه می كند،‌گرچه گاهی اندام های جنسی نر در گلی دیگر قرار دارند، پرچم ها دانه های گرده تولید می كنند كه تخمك را بارور می سازد. (گرده افشانی)

ساقه

 ساقه آوندهایی دارد كه مایعات را به تمام قسمت های گیاه منتقل می كند . یك دسته آوند، آب و نمك های معدنی را برای فتوسنتز از خاك به برگ منتقل می كنند و لوله های دیگر مواد غذایی مایع را كه طی فتوسنتز در برگ ساخته می شود به قسمت های در حال رشد گیاه و اندام های ذخیره ساز مثل غده ها می برند. ساقه ها معمولاً ایستاده اند ولی برخی از آن ها در زیر زمین می مانند و گاهی در خاك به اطراف رشد می كنند. ساقه ها ممكن است كرك دار، خاردار، صاف، شیاردار و یا مثل پوست درخت سخت باشند.

برگ ها

 برای غذا سازی (طی فرایند فتوسنتز) به نور نیاز دارند به همین دلیل آرایش آن ها بر روی ساقه چنان است كه بیش ترین نور را دریافت می كنند. رگبرگ های برگ به لوله هایی كه در طول ساقه روبه بالا و پایین می روند، می پیوندند. آب با تبخیر از راه روزنه های روی سطح زیرین برگ از دست می رود و به همین دلیل گیاهان بیابانی از قبیل كاكتوس كه باید آب ذخیره كنند اغلب دارای برگ های بسیار كوچك یا خار هستند.

ریشه

 ریشه ی بیش تر گیاهان گلدار در قاعده ی اصلی قرار دارد. ریشه طوری پخش می شود كه گیاه را ثابت و محكم در زمین نگه دارد. وظیفه ی مهم دیگر ریشه جذب آب و نمك های معدنی مورد نیاز گیاه از خاك است. ریشه های جدید دائماً از نقطه ای بالای نوك ریشه اصلی می رویند. نوك ریشه را كلاهك ریشه حفاظت می كند. كمی بالاتر دسته از تارهای كشنده ی ظریف ریشه را احاطه می كنند. این تارها از سطح ریشه می رویند و آب و نمك های معدنی از خاك جذب می كنند و در مركز ریشه بافت خاصی وجود دارد كه آب را به بالا و پیكر اصلی گیاه هدایت می كند.

انواع ریشه

 در ریشه ی افشان ، تعداد زیادی ریشه ی كوچك از قاعده ی ساقه منشعب می شود و به طور گسترده و نه خیلی عمیق در خاك پخش می شود. در ریشه ی راست ریشه چه (ریشه ی كوچك دانه) ریشه ی اصلی را می سازد و ریشه های فرعی از آن منشعب می شوند. برخی درختان مثل بلوط ، ریشه ی راست دارند . گاهی ریشه ی اصلی در نتیجه ی ذخیره شدن مواد غذایی متورم می شود مثل هویج و تربچه. همه ی ریشه ها لزوماً در زیر خاك رشد نمی كنند. در گیاهان بالارونده مانند عشقه ، ریشه های كوچكی وجود دارد كه ساقه را به سطحی می چسباند كه گیاه روی آن می روید. ریشه های هوایی می توانند از هوا آب جذب كنند و گاهی در گیاهانی ظاهر می شوند كه ریشه های ضعیفی دارند.

فصل پنجم:  گرما

درس در یك نگاه:

 دانش آموزان با انجام فعالیت های مختلف، مواد و مكان ها را از نظر گرما با یكدیگر مقایسه می كنند و پی می برند كه همه ی مكان ها و همه ی چیزها به یك اندازه گرم نیستند. آن ها مثال هایی از استفاده های گرما را ذكر می كنند، خورشید را به عنوان منبع اصلی نور و گرما می شناسند و با انجام آزمایش پی می برند كه اجسامی كه رنگ تیره دارند بیش تر گرم می شوند.

هدف های این درس:

دانستنی ها و مهارت ها:

1- چند مكان گرم و سرد را مثال بزنند و توضیح دهند كه چیزها و مكان های مختلف به یك اندازه گرم نیستند(برقراری ارتباط).

2- قبل از انجام آزمایش گرم ترین محل كلاس یا محیط مدرسه را تعیین كنند (مهارت پیش بینی كردن).

3- با مشاهده ی سرعت ذوب شدن یخ در مكان های مختلف كلاس ، جاهای گرم و سرد را شناسایی كنند (مشاهده).

4- برای استفاده های مختلف از گرما چند مثال بزنند(برقراری ارتباط)

5- با انجام آزمایش میزان گرم شدن اجسام تیره و روشن بر  اثر نور خورشید را مقایسه كرده و در باره ی تاثیر رنگ اجسام در میزان گرم شدن آن ها در اثر نور خورشید توضیح دهند.

6- اجسامی را كه نور یا گرما و یا هر دو را دارند در یك جدول به طور جداگانه مشخص كنند. (مهارت مشاهده و برقراری ارتباط)

7- با وسایل گرم كننده معمولی و كاربرد گرما در زندگی آشنا شوند.

نگرش ها:

1- در كارهای گروهی اجازه ی صحبت و انجام فعالیت به دیگران را بدهد.

2- به ضرورت صرفه جویی در روشن كردن اجاق ها و چراغ ها پی ببرد.

گرما یكی از شكل های انرژی است كه به جنبش ذره های تشكیل دهنده هر ماده مربوط می شود. وقتی مادهای گرم می شود انرژی جنبشی ذره های تشكیل دهنده ی آن افزایش می یابد. به مجموعه ی انرژی های ذرات سازنده ی هر ماده « انرژی درونی» آن ماده می گویند كه برابر است با مجموع انرژی جنبشی ذره ها و انرژی پتانسیل یا ذخیره شده ی ذره های سازنده هر ماده .

انرژی جنبشی هر ذره به سرعت آن بستگی دارد ولی انرژی ذخیره شده یا پتانسیل هر ذره به ربایشی كه از طرف ذرات اطراف به آن وارد می شود وابسته است. هنگامی كه یك جسم گرم را در كنار یك جسم سرد قرار می دهیم. مثلاً وقتی یك قطعه آهن داغ را در داخل یك ظرف آب سرد می اندازیم مقداری انرژی گرمایی از جسم داغ (آهن) به جسم سرد(آب) منتقل می شود. در واقع گرما مقدار انرژی منتقل شده از جسم گرم به جسمسرد است كه در این انتقال گرما،‌انرژی درونی جسم گرم كاهش یافته و انرژی درونی جسم سرد افزایش می یابد.

از انرژی گرمایی در امور مختلف زندگی و صنعت استفاده های مختلف می شود. حركت وسایل نقلیه ، نیروگاه های حرارتی برای تولید برق و كارگاه های صنعتی و ... از موارد استفاده از گرما هستند.

در دنیای پیشرفته امروز وسایل جدیدی برای پخت غذا اختراع شده اند همچون اجاق های مادون قرمز و اجاق های مایكروویو كه با به جنبش در آوردن مولكول های آب كه در مواد غذایی فراوان است در واقع گرمای موضعی ایجاد می كنند و بدین ترتیب غذا را به سرعت می پزند.

نور و گرما ارتباطی بسیار نزدیك به هم دارند. در واقع هر دو صورت هایی از انرژی هستند و می توانند به آسانی به یكدیگر تبدیل شوند. تمامی اجسام گرم از خود نور تابش می كنند . هر چه جسمی گرم تر باشد از خود نور بیش تری تابش می كند . البته گاهی نوری كه از اجسام گرم تابش می شود برای چشم ما غیر قابل دیدن است. مثلاً از نوع اشعه ی فرو سرخ (مادون قرمز) است. هنگامی كه نور به یك جسم برخورد كند و توسط آن جذب شود. انرژی نور به انرژی گرمایی تبدیل می شود، یعنی درجه حرارت جسم بالا می رود، به همین علت است كه در مقابل آفتاب احساس گرما می كنیم.

باید توجه كرد كه ،‌گرما و دما دو واژه ی متفاوتند، گرما انرژی است اما دما، معیاری برای اندازه گیری انرژی كالری است.مثلاً می گوییم اگر هر گرم آب یك كالری انرژی گرمایی بگیرد یك درجه دمای آن زیاد می شود.

یكی از واحدهای اندازه گیری دما، سانتی گراداسیا درجه سلسیوس است. دمای ذوب یخ صفر درجه و دمای جوش آب 100 درجه سانتی گراد (در فشار اتمسفر)  ت.

باتشکرازآقای علی اکبرادهم ازشهرستان پارس

 |+| نوشته شده در  شنبه شانزدهم آذر 1387ساعت 13:26  توسط مسعود آتشی  |  نظر بدهید
تازه ابلاغ پست معلم راهنمای روستا را گرفته بودم و دردو هفته اوّل مهرماه تمام مدارس را سرکشی کرده تا با همکارانم آشنا شوم . مدارس چند پایه ویژگیهای خاص خود را دارند.دریکی از آن مدارس افتخار آشنایی با سه نفر از همکاران نصیبم شد.

 یکی ازخانم هاکه به عنوان مدیر آموزگارانجام وظیفه می کرد. بعد از این بازدید مدیربه مرخصّی سه ماهه(زایمان) رفت ودیگر اورا ندیدم تا این که در یکی از روزهای سرد بهمن ماه وقتی وارد مدرسه شدم دیدم خانم مدیراز مرخصّی برگشته ودر کلاس درس مشغول تدریس است.

    مستقیماً وارد کلاس او شدم وبعد از سلام علیک و تعارف های معمول جعبه کارتنی که در وسط کلاس و در آ ن بسته بود نظرم را جلب کرد. بانوک کفشم آن را به گوشه ای از کلاس که سطل آشغال قرار داشت فرستادم تا مزاحم ومخل در امر تدریس نباشدوعملاًبه همکارم نشان داده باشم که در امربهداشت ونظافت کلاس باید توجه ودقت بیشتری داشته باشند.

 کارتن نسبتاً سنگین به نظر آمد ودر لحظه ای احساس کردم صدای ضعیفی از درون آن شنیده می شود. وقتی در آن را باز کردم دیدم نوزاد قشنگی درون آن خوابیده است. با لبخند زیبایش مرا مات ومبهوت خود کرد وهمین امر باعث شد که او را با کارتن در آغوش بگیرم.

 لبخندهایش را با تبسّمی پاسخ دادم واو را با تخت خوابش که از جنس مقوّا بود بر روی میز آموزگار گذاشتم وبه خانم معلم گفتم:«چرا این اشرف مخلوقات را درون کارتن قرار داده ایِِِ؟»

 اوبه حالتی که شرم سراسر وجودش را فراگرفته بود پاسخ داد:« آقای آتشی وقتی دیدم با موتور وارد مدرسه شده ای فرصت و مجال تمام کارها از من سلب گردید و تنها کاری که می توانستم انجام بدهم همین بود که او را برای دقایقی درکارتن مخفی کنم».

با خود گفتم : ای خدای بزرگ، مگر معلّم راهنماهای قبل ازمن چگونه رفتارکرده اند که این چنین همکاران با دیدن آنان عکس العمل نشان می دهند تا آنجایی که حاضر است جان عزیز دلبندش را به خطرافکند.

 نوزادهمچنان درکارتن خوابیده و در مشغول خنده بود.

 ندانستم که به چه چیزمی خندد، آیا به کار مادرش که در جلوی چشم دانش آموزان او را به زندان کارتن فرستاده بود، ویا از حضور بی موقع و غافلگیرانه معلم راهنما در مدرسه و یا شاید به بعضی از قوانین و مصوبه های آموزش و پرورش نیشخند می زد.

 وقتی اسم او را از مادرش سوال کردم با تبسّمی خاص گفت:نام او« اشرف» است.

 هم اکنون که این خاطرات را می نویسم آن اشرف مخلوقات درون کارتن ، یا بهتربگویم آن اشرف خنده رو، دخترخانم گلی شده است که در کلاس اوّل ابتدایی همان مدرسه وبه آموزگاری همان زندانبان موقّت که شش سال پیش ازترس معلم راهنما اورادرکارتن مخفی کرده بود، مشغول به تحصیل است.

                                             28/7/1382        معلم راهنما:مسعود آتشی

 

 |+| نوشته شده در  شنبه شانزدهم آذر 1387ساعت 8:40  توسط مسعود آتشی  |  نظر بدهید

شیوه ی تصحیح دیکته ی (املای) فارسی در کلاس اوّل ابتدایی

۱- کم یا زیاد گذاشتن علامت (آ) روی حرف (آ)، نیم غلط و در تمام دیکته یک غلط محسوب می شود.

۲- کم یا زیاد گذاشتن نقطه یا بالا و پایین گذاشتن نقطه در صورتی که حرفی با حرف دیگر اشتباه شود، برای هر حرفی نیم غلط و در تمام دیکته برای هر حرف یک بار غلط محسوب می گردد. (در حروف ش، ژ، چ، اگر یک نقطه کم بگذارند غلط محسوب نمی گردد چون شکل کلمه عوض نمی شود.)

۳- ننوشتن حرکات فتحه، کسره، ضمّه ( ـَــِـــُ )، غلط به حساب نمی آید.

۴- کم یا زیاد گذاشتن دندانه یک غلط است، ولی برای حروف تکراری فقط یک بار غلط گرفته می شود.

۵- حروف (بـ تأکید، نـ نفی) که باید به فعل بچسبند، اگر جداگانه نوشته شوند، نیم غلط و در تمام دیکته یک غلط محسوب می شود. به عنوان مثال اگر به جای کلمات (برود، نرود) نوشته شود (به رود، نه رود).

۶- کم یا زیاد نوشتن سرکج نیم غلط و در تمام دیکته یک غلط به حساب می آید.

۷- ننوشتن یک کلمه، یک غلط و از قلم انداختن حروف ربط، اضافه و ضمیر مانند (با، در، از، او) در تمام دیکته نیم غلط برای هر حرف محسوب می شود.

۸- کم یا زیاد گذاشتن تشدید(ــّ)، نیم غلط و در تمام دیکته یک غلط گرفته می شود.

۹- کم یا زیاد نوشتن یک حرف در کلمه یک غلط، ولی در کلمات تکراری برای بار دوم غلط محسوب نمی گردد.

۱۰- ننوشتن یاء میانجی در کلماتی مانند (خانه ی، کوزه ی) نیم غلط و در تمام دیکته یک غلط محسوب می شود.

۱۱- کم یا زیاد نوشتن یک حرف در کلمه یک غلط و در هر مورد جدید، یک غلط به حساب می آید.

۱۲- نچسباندن حروفی که به هم می چسبند، برای مثال به این شکل (گف تند) به جای (گفتند)، در یک کلمه نیم غلط و در تمام دیکته یک غلط محسوب می گردد.

۱۳- غلط نوشتن شکل حرف مثلاً صا(دسته با فاصله و بدون دندانه) به جای ط، یا صـ(بدون دندانه) به جای ص(دندانه دار)، نیم غلط محسوب می شود.

۱۴- اگر به جای کسره ی اضافه (ــِـ)، حرف (ـه ه) و یا بالعکس نوشته شود، یک غلط و در سراسر دیکته برای مورد اوّل یک غلط و برای عکس آن نیز یک غلط محسوب می شود.

۱۵- تکراری نوشتن یک کلمه، غلط محسوب نمی آید.

۱۶- جابه جایی کلمات در جمله غلط نیست.

۱۷- نوشتن کلماتی مانند (رفتند) به صورت (رفتن) و بالعکس در تمام دیکته یک غلط محسوب می شود.

+ نوشته شده در  شنبه شانزدهم آذر 1387ساعت 14:40  توسط مسعود آتشی | 
 
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
راه زندگی از مدرسه می گذرد و هدف مدرسه‌، تربیت برای فرداست نه برای امروز همچنان که احساس موفّقیّت امروز ، رمز موفّقیّت های فرداست .

پیوندهای روزانه
توه ، تئوكا ، سروش
تعلیم و تربیت (شکراله صالحی)
دبستان دخترانه قیام(خانم محمدی)
دبستان مقصودی ورزنه( بوجاری)
قلم دانش آموز
دبستان شهیدجاوید
زندگی من(سحر)
آموزش ابتدایی (جعفری داراب)
دانش آموزان کلاس اولی من(فلاحی بوشهر)
پایه دوم ابتدایی -خانم رسولی دیر
یادداشت های یک معلم-شیما
عشق معلمی- گراوند
گروه آموزشی دشتستان
آب آبی دریا آبی-خانم دشتی
معلم ابتدایی(افشین)
انجمن ناشنوایان(شریعت احمدی)
ویست آوا - خوانسار
معلم توانا- سیدمحسن محمدی
بار امانت آسمان
ابتدایی(،نوروزی - کهریزک)
بچه های کلاس اولی من(فریده)
پیک آموزشی(لطفی - زرین شهر)
دفتر بابام(هادی-رشت)
آموزش ابتدایی(فیاض پور-مشهد)
بابا آب داد(موسوی-کنگان)
کاریکلماتور(سهراب گل هاشم)
آموزشگاه بدر(ویدا محمدی)
وکام 2(رامین مرادی-کرمانشاه)
آموزش ابتدایی شهرستان دشتی
پایه دوم ابتدایی( کشور کویت - مریم معظمی)
معلم نامه
آموزگاران (حیدر کاکاوند)
سپاس معلم
بزرگترین وبلاگ جهان شناسی
علوم تجربی (سراج زاده)
سایتهای آموزشی(احمد محمدنژاد)
اشعار سید محمدرضاهاشمی زاده
بانك اطلاعات آموزش پرورش ايران
مشاوره تحصیلی (حامد حیدری)
سازمان سنجش
گوگل
یاهو
روش تدریس (بابک اسماعیلی)
کودکان پیش دبستانی
مجلات رشد
صدای معلم صدای شماست
آموزش ابتدایی زیر بنای آموزش وپرورش
آموزش نیوز
گروه درسی دوم (آسیابی)
آموزگار (اصغرآمالی) ملکان
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
شهریور 1392
تیر 1392
مهر 1389
تیر 1389
خرداد 1389
اردیبهشت 1389
فروردین 1389
اسفند 1388
دی 1388
آذر 1388
آبان 1388
مهر 1388
شهریور 1388
مرداد 1388
تیر 1388
اردیبهشت 1388
فروردین 1388
اسفند 1387
بهمن 1387
دی 1387
آذر 1387
آبان 1387
آرشیو موضوعی
چرا شاد نیستیم؟
اگر قره‌قاج نبود
برقراری رابطه انسانی با کودک
مفاهیم نقاشی کو دکان
نکات دستوری بخوانیم وبنویسیم پنجم
تاریخچه زمین
پیشنهاد به مدیران آموزشگاهها
عنوان : طرح درس بخوانيم دوم
طرح درس فارسی پنجم
مهارت های زندگی
خلاقیت در کودکان
عصبانیت
رازهای دست دادن
نامه ابراهام لينكلن به آموزگار فرزندش
شیوه ی تصحیح دیکته ی (املای) فارسی در کلاس های دوم
شیوه ی تصحیح دیکته ی (املای) فارسی در کلاس اوّل
خاطره
كتاب علوم تجربی پایه اول دبستان (پنج فصل دوم)
به نظر شمادختران با هوش ترند یا پسران
در مورد کرم خاکی بیشتر بدانیم
اضطراب امتحان
سروده هایی ار آقای عسکر نجفی مدرس بخوانیم وبنویسیم
عوامل مؤثر بر بدخطی دانش آموزان ابتدایی
كتاب علوم تجربی پایه اول دبستان (پنج فصل آ ول)
عکس های گردهمایی معلمین راهنما دیماه 87
گرما چیست؟
بازخوردهای توصیفی
تنفس (عباس جوکار از شیراز)
ارزشیابی توصیفی
مومیایی چیست؟
اصولی که در طرح درس نویسی باید رعایت شود
نشانه های امیدواری
شماره تماس معلمين راهنمااستان بوشهر
عکس های دانش آموزانم
معلول پر تلاش
فعالیت های بخوانیم در کتاب فارسی چهارم و پنجم
تاريخچه تکامل پرچم ايران
ويژگيهاي مدرسه خوب
ارزشيابي چيست و چند نوع است؟
14 طرح انشای آموزشی
14طرح و روش املای آموزشی برای کلاس اول ابتدایی
تقسيم بندي موجودات زنده
استفاده انسان از باكتريها
بیشتر بدانیم
بیماری ها
مسابقه
تاریخچه هندسه
عددپی و تخت جمشید
روان شناسی رنگ ها
آموزشگاه رازی برازجان
عجایب هفثگانه
معنی سین های سفره نوروز
جه کسی پنی سیلین را شناخت؟
واحد تومان از کجا آمده است؟
سرگذشت باغ ارم شیراز
روان شناسی امضاء
الفبای معلمی در مدارس
پیوندها
پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور
روزنامه کیهان
واحد مرکزی خبر
روزنامه جام جم
سایت بازدم
فیش حقوق فرهنگیان
وزارت آموزش و پرورش
سازمان آموزش و پرورش بوشهر
مدیریت آموزش و پرورش دشتستان
هفته نامه اتحاد جنوب
سایت ایسنا
سایت سوک
سایت ارم نیوز
سایت تابناک
سایت استانداری بوشهر
دفتر آموزش و خلاقیت پیش دبستانی و ابتدایی
خبر گزاری فارس
لغت نامه دهخدا
صندوق ذخیره فرهنگیان
سایت: شیعه نیوز
جستجو گر تصویر
گالری عکس
شهر برازجان
شهرداری برازجان
فرماندار دشتستان
دفتر امام جمعه برازجان
اداره ثبت احوال دشتستان
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM

تقویم اخبار